Buitenspeelruimte

Natuurlijke buitenspeelruimte:

Vorm geven aan een natuurrijke buitenruimte maakt van een tuin of schoolterrein een speelse en uitnodigende plek waar kinderen graag willen zijn.
Daar waar de wens is een natuurrijke tuin te creëren voor meer natuurbeleving van de kinderen kan De kleine tuinman meedenken met scholen, gezinnen en kinderdagverblijven om samen een fantasievol en uitdagend kinderlandschap vorm te geven.


Rondleiding en advies:

Het is mogelijk advies te krijgen over de buitenruimte van de school of kinderdagverblijf. We kijken met elkaar wat de wensen zijn en hoe de buitenruimte meer ingericht kan worden voor natuurlijk spelen. Het kan vaak al met heel eenvoudige maatregelen.
Dit kunnen meerdere gesprekken zijn met een bezoek aan de locatie van de school of kinderdagverblijf. De onkosten voor een bezoek zijn per uur en gemaakte kilometers.

Ook kan een oriënterend bezoek gebracht worden aan de ontdektuin De kleine tuinman om de mogelijkheden te onderzoeken en te bespreken. In zo'n anderhalf uur is er een rondleiding door de gehele tuin en uitleg over alle speelelementen die er aanwezig zijn. Inclusief een kop thee zijn de onkosten daarvoor €50.00 per bezoek.

Voor scholen natuurlijk:

*Schoolpleinen- een groene schoolomgeving;

Een schoolplein hoeft geen tegelplaats te zijn.
Kinderen hebben behoefte aan een uitdagende omgeving die uitnodigt en prikkelt.

In een natuurlijk ingerichte omgeving waarin de vorm niet vast ligt, nodigen neutrale objecten de kinderen uit hun fantasie te gebruiken.
Bruikbaar zijn ook losse natuurlijke materialen als zand, stenen en takken.
Zo kunnen ze zelf hun spel eindeloos variëren.

In een groene omgeving worden alle zintuigen aangesproken en wordt de motorische en sociale ontwikkeling gestimuleerd.

Bekijk een schoolomgeving eens door de ogen van een kind. Observeer hoe kinderen zich bewegen en waarop ze reageren. Vraag ze hun dromen en wensen over hun schoolplein. Door hun betrokkenheid vergroot je hun verantwoordelijkheid voor hun omgeving.

Schooltuinen- aanschouwelijk natuuronderwijs;

Natuuronderwijs is ‘buiten. Een groene schoolomgeving biedt leerkrachten dan ook de kans om natuuronderwijs aanschouwelijk te maken en meer mogelijkheden te scheppen voor actief leren;
van binnen naar buiten.

Kinderen benaderen het leven met hun zintuigen.
Voor de schooltuin worden planten gekozen met de vijf zintuigen in gedachten. Kinderen leren spelenderwijs
over planten en dieren. Door zelf te mogen zaaien en oogsten ervaren de kinderen de seizoenen aan den lijve.
Elke ervaring met de natuur in de kinderjaren legt de basis waar later weer uit geput wordt. Een kind leert respectvol om te gaan met alles wat groeit en bloeit.








Zijn jullie als school ook geïnteresseerd om bij de school de kinderen een tuin te bieden?
Of om het schoolplein meer natuurlijk te maken?
Ik denk graag met jullie mee wat de mogelijkheden zijn.
In samenwerking met alle betrokkenen; de kinderen, de leerkrachten en de ouders kunnen we met elkaar iets tot stand brengen wat bijdraagt aan een goede en gezonde ontwikkeling van de kinderen.