Activiteiten

Natuur is helend, dat geldt zowel voor kinderen als volwassenen. Het is gezond, voor je lijf en je geest om in de buitenlucht bezig te zijn. Werkend in de tuin, wandelend in de natuur, creatief bezig zijn met natuurlijk materiaal of in fantasie- of sociaal spel met anderen, vinden kinderen maar ook volwassenen Rust, Ruimte en Ritme. De ontdektuin is er niet alleen voor jonge kinderen maar voor iedereen die het kind in zich heeft of weer wil vinden.

Wil je je kind ook in verbondenheid op laten groeien? Kom en laat het mee genieten van samen spelen met andere kinderen, graven in het zand, met takken sjouwen en op onderzoek uit gaan. Kom op avontuur bij ‘De kleine tuinman’. Spannende verhalen, ontdekkingstochten, hutten bouwen en wilde beestjes ontmoeten, schatgraven en kunstwerken maken zijn een aantal van de ervaringen die je kind kan meebeleven.

Kinderen van 1 tot 12 jaar zijn welkom om te komen spelen en van eenvoudige materialen uit de natuur iets moois te maken. De plantenwereld biedt een overdaad aan materialen om mee te spelen, om te bouwen, om je zelf mee te versieren en om kunstwerken van te maken. Volwassenen kunnen workshops volgen, advies en begeleiding krijgen op het gebied van inrichting van de buitenruimte, pedagogisch advies en begeleiding over kinderen en hun spel met natuurlijk materiaal en zelf mee werken in de tuin als vrijwilliger of voor een gezonde therapeutische werking.

De kleine tuinman organiseert verschillende activiteiten:

Pedagogisch advies en begeleiding over natuurlijk kinderspel:

Voor ouders en begeleiders van jonge kinderen die graag meer willen leven vanuit een natuurlijke visie, meer inzicht willen in de mogelijkheden om met jonge kinderen duurzaam te leven. Ook waar men tegen problemen aan loopt wat betreft het jonge kind biedt de ontdektuin therapeutische, helende mogelijkheden. De natuur laat zien dat kinderen baat hebben bij rust-ritme-ruimte.

Presentaties en lezingen voor ouders en begeleiders van jonge kinderen over natuurlijk kinderspel:

In een visuele presentatie worden alle mogelijkheden getoond waarom kinderen baat hebben bij een zo natuurlijk mogelijke omgeving. Uitgaande van zes pijlers wordt er besproken wat de mogelijkheden zijn en waarom kinderen spelen.

Workshops:

Deze workshops gaan uit van de zintuigen en de vier elementen en zijn los van elkaar te volgen of als reeks. De workshops zijn voor begeleiders die (gaan) werken met jonge kinderen en voor ouders die hier zich in willen verdiepen.

Advies en begeleiding voor het inrichten van een natuurlijke buitenruimte:

Dat kan een gezinstuin zijn, groot of klein, of een buitenruimte bij school, peuterspeelzaal of kinderdagverblijf.

Vakantie-activiteiten in de schoolvakanties:

feestjes

Met creatieve workshops of speciale ontdektochten over het leven in de ontdektuin.

Zomerfeest:

In juni is elk jaar een hele zaterdag het Zomerfeest, met heel veel creatieve activiteiten, pony rijden, muziek om aan mee te doen, lekkers bij het vuur en een kleine markt met mooie projecten.


Peuter-natuur ochtenden:

Een zintuiglijk buitenavontuur waarin peuters met hun ouders met natuurlijke materialen kunnen spelen en op onderzoek uit kunnen gaan in de ontdektuin. Start in het voorjaar en het najaar.

Educatieve natuurdag:

Met de school de tuin in. Voor een seizoens-bezoek, mogelijk met opdrachtjes waarbij de kinderen het ontdekpad lopen met aansluitend vrij spel.

Schoolfeesten:

jip

Voor peuterspeelzalen, basisscholen en andere groepen, als schoolreisje of andere feestelijke gelegenheid.

’Ken je kunst’ met Themamiddagen:

‘Ken je kunst’ is voor kinderen uit groep 3 t/m 8 op woensdagmiddagen in het voorjaar. Opgave is mogelijk via de basisscholen.