Achtergrondinformatie

Mijn naam is Ity Busstra en ik ben moeder van twee kinderen. Vijftien jaar mocht ik kleuters in het basisonderwijs begeleiden en werd ik door hen meegenomen in hun eigen wereld. Na de geboorte van mijn eigen kinderen ben ik steeds meer op zoek gegaan naar een natuurlijke manier van leven. Uit liefde voor het kind en de natuur is De kleine tuinman ontstaan.

Graag wil ik jonge kinderen meenemen in de wereld van het natuurlijk leven in de ontdektuin en ze laten spelen vanuit hun eigen fantasie en creativiteit, om daarnaast ze spelenderwijs te laten leren over de natuurlijke wereld om hen heen.

Een opleiding in plantenkennis en tuinontwerpen maakt dat ik ook mijn ideeën goed om kan zetten in het vormgeven van buitenruimtes. Met deze kennis heb ik het kinderlandschap van De kleine tuinman vormgegeven. Daarmee kan ik ook voor kinderen in hun eigen omgeving iets betekenen, in hun eigen tuin of bij de school. Graag geef ik rondleidingen door de ontdektuin die op die manier als voorbeeldfunctie kan fungeren of kom ik langs voor advies op maat.

Daarnaast heb ik mij door verschillende cursussen verdiept in een verscheidenheid aan onderwerpen, zoals verschillende soorten kindertherapie, deugden, creatieve workshops, prehistorisch leven, mandala’s, sprookjes, mindfulness, jaarfeesten, labyrinten, de vier elementen, kruiden. Al deze interesses en leefwijzen pas ik graag toe in het werken met de kinderen in de ontdektuin.

Ook voor volwassenen is De kleine tuinman een bron van beleving en verwondering. Ik vind het fijn om met ouders en begeleiders van jonge kinderen in gesprek te gaan over de pedagogische werking van natuurlijk spel en wat een natuurlijke manier van leven doet met ons zelf en onze kinderen. In workshops en presentaties deel ik graag mijn verwondering.

Met De kleine tuinman richt ik me op kinderen van ongeveer anderhalf tot twaalf jaar. Kinderen vanaf twaalf jaar kunnen ook in de tuin terecht in de vorm van stage, om bijvoorbeeld mee te werken in het tuinonderhoud en het aanleggen van nieuwe speelelementen.

Mijn wens is de kinderen meer buiten te laten spelen en ze hun natuurlijke omgeving te leren kennen vanuit hun eigen fantasie. Spelen met natuurlijke materialen zoals takken, stenen, bladeren, zand en water en vanuit eigen creativiteit iets creëren met deze materialen. Ook voor particulieren zijn er genoeg mogelijkheden voor een kindvriendelijke tuin en de ontdektuin is op deze manier achter ons huis ontstaan; als voorbeeld wat de mogelijkheden zijn voor kinderen, ook in een kleine tuin. Het is een plek waar kinderen naar hartenlust kunnen spelen en waar ze met natuurlijke materialen aan de slag kunnen.

Doelstelling

Kinderen zijn onze toekomst en ze leren door nabootsing, van andere kinderen en van volwassenen. Kinderen in deze tijd worden overvoerd met kant-en-klaar speelgoed, indrukken van televisie, games en computer, komen minder buiten en bewegen minder, groeien op in een snelle wereld waar prestatie erg belangrijk is en er veel vanuit het hoofd geleefd wordt. De natuur kan helpen de kinderen weer terug te brengen bij zichzelf, wie ze zijn en wat ze meebrengen. Ze ervaren met al hun zintuigen en de indrukken die daar uit voort komen gaan je hun leven mee.

Door de kinderen te laten ervaren dat de natuur een rijke bron is voor spel en verwondering leren ze respect te hebben voor alles wat leeft. Door ontdekkingstochten over diertjes, planten en alles wat de aarde voortbrengt en door in aanraking te komen met de elementen aarde, water, vuur en wind lucht, leren de kinderen bewust en onbewust dat de wereld om ons heen zorg verdient en alles een functie heeft die we moeten proberen niet te verstoren. Wat in het klein belangrijk is heeft zijn weerslag in het groot. Door het natuurlijke buiten spel leren ze beseffen dat we allen deel uitmaken van de natuur en er voor moeten zorgen. Niet alleen dat ons eten uit de natuur komt, maar ook de producten die we gebruiken. en dat Dat we niet alleen mogen nemen maar ook moeten geven door middel van zorg voor de natuur. Door te creëren met natuurlijk materiaal en te spelen in een natuurrijke omgeving leert het kind spelenderwijs al deze voorwaarden voor een natuurlijke manier van leven. Mede daarom is De kleine tuinman is een unieke tuin omdat hier natuurbeleving en creativiteit samen worden gevoegd.

De doelstellingen van De kleine tuinman zijn:

Kinderen hun natuurlijke omgeving leren kennen met alle mogelijkheden.
Kinderen vanuit hun eigen fantasie weer met hun handen laten werken en creëren.
Kinderen door samenspel leren respect te hebben voor anderen.
Kinderen door middel van ervaringen met natuur verwondering meegeven.
Kinderen het besef geven voor zorg voor de wereld om ons heen.
Kinderen leren daadwerkelijk te ervaren met gebruik van àl je zintuigen.
Kinderen ‘gezonde voeding’ geven in de breedste zin van het woord.
Kinderen hun eigen unieke mogelijkheden laten ontdekken om te groeien.
Kinderen weer kind laten zijn.